Wegens een besluit van het Europees Parlement (EU No 531/2012) zullen telecomoperators vanaf 1 juli 2017 verschillende tarieven toepassen op basis van de oorsprong van het telefoonverkeer. Omdat dit in sommige gevallen een prijsstijging zal veroorzaken, is iVoIP genoodzaakt de toeslag door te berekenen.
 

Wat houdt dit nu in en voor wie is dit belangrijk?
Dit is van toepassing indien u een iVoIP telefooncentrale, iVoIP Lite of SIP trunk heeft en u gebruikt daar telefoonnummers op van landen buiten de EER.

Wat is de EER?
De EER staat voor Europese Economische Ruimte. Dat is Europa, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland samen.

Wanneer krijgt u de toeslag?
De toeslag geldt voor ieder gesprek zonder juiste Caller-ID (nummerweergave) en voor gesprekken met als uitgaande Caller-ID een nummer van buiten de EER. Dus wanneer u vanuit Nederland naar een nummer in Nederland belt met als Caller-ID een Turks nummer geldt de toeslag.

Hoeveel is de toeslag?
De toeslag gedurende het volledige gesprek bedraagt 50 cent per minuut.
Belt u met een Nederlands nummer naar een land buiten de EER dan betaalt u het normale lage iVoIP buitenland tarief dat u nu ook heeft.

Hoe kunt u de toeslag voorkomen?
Zorg ervoor dat de uitgaande Caller ID klopt als u gaat bellen.

Kan ik nog anoniem bellen?
Anoniem bellen is mogelijk, maar alleen wanneer u het nummer meestuurt met daarnaast de Privacy header. Als u helemaal geen nummer meestuurt wordt de toeslag berekend.

Kan ik blijven doorschakelen?
Ja u kunt een nummer doorschakelen naar een ander nummer zoals bijvoorbeeld uw mobiel. Let op dat er bij doorschakelen ook het nummer van de beller doorgegeven wordt en voor extra kosten zorgt indien het van buiten de EER komt.

Welke landen vallen binnen de Europese Economische Ruimte (EER)?
Oosterijk, Belgie, Bulgarije, Cyprus, Tjechie, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
    
Heeft u vragen hierover of twijfelt u of het bij u van toepassing is? Neem dan contact op met uw iVoIP leverancier.