De klantenservice van iedere organisatie moet tegen een normaal standaard telefonie tarief bereikbaar zijn. Bedrijven mogen vanaf 1 juli 2017 geen extra kosten meer in rekening brengen voor het telefoonverkeer van bestaande klanten. De regeling geldt voor bestaande klanten die informatie of service nodig hebben van het bedrijf waarvan ze klant zijn.

Op dit moment gebruiken nog veel bedrijven een 0900-nummer om extra kosten in rekening te brengen voor hun klantenservice. Het Europese Hof concludeert dat een hoger beltarief dan normaal burgers kan belemmeren bij het krijgen van informatie over het door hen gekochte product en ook bij het aanspraak maken op de garantie of het opzeggen van een abonnement. Dat is in strijd met een Europese richtlijn voor consumentenrechten.

Minister Henk Kamp van Economische zaken heeft dan ook bepaald dat consumenten vanaf 1 juli 2017 zonder extra belkosten van informatie moeten worden voorzien wanneer ze een aankoop hebben gedaan bij een bedrijf. Hiermee volgt Minister Kamp de uitspraak van het Europese Hof van Justitie naar aanleiding van een Duitse rechtszaak tegen electronica verkoper Comtech.

De regeling geldt voor bedrijven die een betaald servicenummer inzetten voor bestaande klanten, hier worden vaak 0900-nummers voor gebruikt. De nieuwe wetgeving heeft daarom geen betrekking op 090x-nummers met andere doeleinden dan het geven van informatie of het bieden van service aan bestaande klanten. Zo worden 0909-nummers voornamelijk voor spelletjes en amusement gebruikt en worden op 0906-nummers veelal erotische diensten aangeboden.